گواهی تمکن مالی جهت ارائه به سفارت آلمان


کسانی که قصد گرفتن ویزای تحصیلی و یا ویزای جستجوی کار آلمان را دارند، باید ثابت کنند که دارای تمکن مالی برای مقدار زمان اقامت خود در آلمان را دارند که می توانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند. برای تایید و اثبات تمکن مالی روش های مختلف وجود دارد. یکی از مناسب ترین و بهترین روشها برای تایید ویزا، حساب مسدود شده می باشد. مقدار و میزان این مبلغ معمولا بر اساس هزینه های تحصیل و زندگی برای هر ماه در آلمان محاسبه می شود. برای اخذ اقامت آلمان، ارائه گواهی بانکی ضروری است، برای اثبات اینکه فرد از شرایط مالی خوبی برای اقامت در آلمان برخوردار است. معمولا گواهی تمکن مالی بانک از تمامی شعب صادر می شود که این یک سند رسمی است که با توجه به مقدار موجودی و نرخ برابری آن با ارز مورد نظر ارائه می شود.
گواهی تمکن مالی برای متقاضیانی است که جهت دریافت ویزای تحصیلی و یا ویزای جستجوی کار اقدام کرده اند،البته شهروندان اتحادیه اروپا می توانند بدون ارائه گواهی تمکن مالی در آلمان به تحصیل و یا زندگی بپردازند. اما شهروندان سایر کشورها برای اخذ اقامت، ارائه این گواهی بسیار ضروری می باشد و در غیر این صورت در مصاحبه سفارت رد می شوند و مورد پذیرش قرار نمی گیرند.
برای اثبات تمکن مالی، اشخاص علاوه بر داشتن حساب مسدود شده روش های دیگری نیز وجود دارد. مثل اثبات درآمد والدین، ضمانت بانکی، اثبات بورسیه تحصیلی و یا اثبات حمایت مالی. معمولا حساب مسدود شده بهترین و ساده ترین روش است که از طریق مقامات آلمان قابل قبول می باشد و در زمان ارائه مدارک جهت ویزای آلمان باید گواهی مالی از حساب مورد نظر تحویل شود .
روش اثبات بورسیه تحصیلی به این گونه است که تمام هزینه های تحصیلی فرد، از طریق بورسیه تحصیلی داده می شود و لازم است مدارکی جهت تایید این بورسیه تحصیلی برای مصاحبه ارائه شود. اگر بورسیه تحصیلی فقط مقداری از هزینه های تحصیل و زندگی شما را می دهد و مابقی را باید خودتان تامین کنید، پس باید یک حساب مسدود شده به مقدار باقی مانده هزینه های لازم در طول تحصیل، داشته باشید.
در روش اثبات حمایت مالی، متقاضیان جهت ویزای آلمان توسط یک فرد آلمانی مورد حمایت قرار می گیرد. جهت اثبات این حامی مالی باید برای مقامات آلمان نامه حمایت مالی ارائه گردد و در صورت نیاز بایستی صورت حساب های بانکی شخص مورد نظر بررسی شود تا از صحت آن اطمینان حاصل شود.
در روش دیگر، افرادی که والدین آنها هزینه‌ های زندگی و تحصیلشان را پرداخت می کنند، باید نامه ای از سمت والدین جهت تمکن مالی ارائه گردد که بتوان اثبات نمود که شرایط مالی لازم را برخوردارند و ممکن است که حتی نیاز به ارائه قرارداد کاری آنها نیز باشد. این وجوه باید تا قبل از مصاحبه سفارت در حساب آنها موجود باشد.
مطابق با قوانین کشور آلمان، تا به امروز تمامی دانشجویانی که از کشور های مختلف قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند باید به مقدار ۱۰۲۳۶ یورو در حساب خود داشته باشند تا بتوانند ویزای تحصیلی آلمان را دریافت نمایند.متقاضیان ویزای جستجوی کار بایستی ۵۱۱۸ یورو یا معادل آن را در حساب خود داشته باشند .
با توجه با اخبار اخیر در رابطه با میزان تمکن مالی برای دانشجویان، از ۱ ژانویه سال ۲۰۲۱ متقاضیان تحصیل در این کشور می بایست مبلغی معادل ۱۰۳۳۲ یورو یا معادل آن به نرخ روز را بایستی در حساب بانکی داشته باشند.