تحصیل در رشته موسیقی در آلمان

برای تحصیل موسیقی در آلمان، به عنوان یک پیش‌شرط دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و کالج‌های المان باید استعداد هنری خود را ثابت کنید. اولین مرحله برای دریافت پذیرش در زمینۀ موسیقی، موفقیت در آزمون ورودی است. به عنوان دانشجوی موسیقی در آلمان، دروس عملی و تئوری این رشتۀ تحصیلی را اعم از تاریخ موسیقی، فناوری، هارمونی و تنظیم موسیقی فرامی‌گیرید. همچنین براساس نوع رشتۀ تحصیلی‌تان، کنفرانس، سمینار، پروژه و اجراهای زنده باید ارائه دهید و دوره‌های موسیقی با تمرکز بر سازهای مختلف را انتخاب کنید. با‌توجه‌به علاقه و استعدادتان، می‌توانید تخصص یا زمینۀ تخصصی خود را انتخاب کنید. جهت تحصیل موسیقی در آلمان شما باید یک دوره در کالج G-KURSبگذرانید.

مدارک مورد نیاز:

مدرک زبان آلمانی در سطح b2

گواهی تمکن مالی

اثبات مهارت در زمینه موسیقی

قبولی در آزمون ورودی کالج(پذیرش شما در یک کالج هنر یا موسیقی آلمانی به استعداد هنری و انگیزه‌تان بستگی دارد).

* در طول تحصیل موسیقی در مقطع کارشناسی، آزادی بسیاری در زمینه چیدمان و سازماندهی دروس و مواد درسی خود خواهید داشت. اساساً، این به این معنی است که شما می‌توانید رشته خود را برمبنای میزان شناختتان از آنچه مایل به مطالعه‌اش هستید انتخاب کنید.

متقاضیان دوره لیسانس رشته موسیقی در آلمان برای ورود به دانشگاه های دولتی باید حداقل مدرکb2 آلمانی را داشته باشند و در صورتی که قبولی دانشگاه دولتی در رشته موسیقی در کشور مبدأ را نداشته باشند پیش از ورود به دوره کارشناسی، دوره آمادگی ورود به دانشگاه را می‌گذرانند.

طول دوره کارشناسی در رشته موسیقی ۴است.  سال دورۀ کارشناسی ارشد موسیقی از موسیقی معاصر، موسیقی اولیه، موسیقی مجلسی (گونه‌ای از موسیقی کلاسیک)، تنظیم موسیقی و انواع دیگری از موسیقی تشکیل شده است و دانشجویان پذیرفته‌شده در آزمون‌های کنسرت در آلمان بسیار موفق خواهند بود.

رشته‌های تحصیلی بسیاری (عمدتاً در مقطع کارشناسی ارشد) در حال شکل‌گیری هستند، که تمرکز آن‌ها بر حوزه‌هایی مثل بداهه‌نوازی و چندنوازی‌های بداهه و همچنین موسیقی درمانی یا آموزش گرو‌ه‌های سنی خاص (رهبری گروه کر برای کودکان و جوانان) است.

بهترین دانشگاه‌های موسیقی آلمان

دانشگاه موسیقی کلن، گروه آخن

مرکز لئوپولد موتزارت دانشگاه آگسبورگ

دانشگاه هنرهای برلین

دانشگاه هنر برمن

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی فرانکفورت

دانشگاه موسیقی فرایبورگ

دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ

دانشگاه موسیقی و تئاتر هامبورگ

گرایش‌های رشته موسیقی در آلمان

تولید موسیقی خلاقانه و مهندسی صدا

تولید و اجرای موسیقی الکترونیک

مدیریت موسیقی

تولید موسیقی

موسیقی حرفه‌ای (باس)

موسیقی حرفه‌ای (گیتار)

موسیقی حرفه‌ای (آواز)

آهنگ‌نویسی

طراحی موسیقی

موسیقی درمانی

موسیقی پاپ/موسیقی فولک

مطالعات بین رشته‌ای موسیقی

موسیقی ارکسترال

موسیقی کلیسا

تئوری موسیقی

آموزش موسیقی و…

شرایط  کار پس از تحصیل

تحصیل در رشته موسیقی خود در آلمان به این معنی است که شما بخشی از جامعه ای خواهید بود که بهترین هنرمندان و آهنگسازان را ایجاد کرده است. شما نه تنها از نظر شغلی بلکه در سطح شخصی نیز رشد خواهید کرد، با فرهنگ های مختلف آشنا خواهید شد.