رشته طراحی لباس در آلمان

در بسیاری از شهرهای آلمان تعداد زیادی طراحان مُد فعالیت می‌کنند، که با نوآوری‌های شوخ‌طبعانه‌ی خود رقیبی جدی برای پایتخت‌های مُد در لندن و پاریس به حساب می‌آیند. هفته‌ی مد برلین در تابستان‌ها با عرضه آثار طراحان جوان و نام‌آور اتفاق اصلی در عرصه‌ی مد در پایتخت آلمان است.

خبرنگاران مدت‌هاست نام‌آوران عرصه‌ی مُد در آلمان را می‌شناسند: تاچر، کوریشن، سابوتاژ، کوستاس مورکودیس یا اَس دیلر در برلین در کنار بلوت گشویستر در اشتوتگارت، آنیا گوکل در ماینس یا سوزانه بومر در مونیخ. طراحان جوان مُد آلمانی مانند مارکوس لوفر، برنهارد ویلهلم و دیرک شون برگر حتی لندن، پاریس و شهر مُد آنتورپن را فتح کرده اند. با این همه هنوز کارل لاگرفلد، متولد هامبورگ و مغز متفکر مزون لباس نام‌آور فرانسوی، شانل، بلند‌آوازه‌ترین طراح مُد آلمانی در خارج به شمار می‌رود.

شرایط مورد نیاز جهت اخذ پذیرش

مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی مرتبط برای مقطع کارشناسی و اتمام دوره کالج G-KURS

قبولی در مصاحبه ورودی دانشگاه

تمکن مالی

دانشگاه‌های هنر آلمان

دانشگاه باوهاوس وایمار از برترین دانشگاه آلمان دانشگاه باوهاوس وایمار (Bauhaus University, Weimar) در زمینه هنر و طراحی است که دوره‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به علاقه‌مندان به تحصیل در رشته هنر ارائه می‌دهد.

دانشگاه جاکوبز برمندانشگاه جاکوبز برمن (Hochschule für Künste Bremen) از جمله دانشگاه‌های طراز اول آلمان در زمینه هنر و طراحی  و به خصوص در رشته طراحی مد و فشن است. دانشکده هنر و طراحی این دانشگاه دوره‌های مختلفی مانند هنرهای زیبا (نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی)، طراحی یکپارچه (Integrated Design) و رسانه دیجیتال را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد.

دانشگاه هنربرلین آلمان

یکی از مشهور‌ترین دانشگاه‌های هنر در سراسر جهان است. اگر به دنبال اخذ مدرک از این دانشگاه هستید، این بدان معنا است که شما تحت تعلیم بهترین و برجسته‌ترین اساتید در زمینه هنر قرار خواهید گرفت. در حال حاضر این دانشگاه دارای چهار دانشکده (دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکده طراحی، دانشکده موسیقی، دانشکده هنرهای نمایشی) است و شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از رشته‌های هنر و طراحی را برای تحصیل در آلمان و این دانشگاه انتخاب کنید.

 بهترین دانشگاه‌های آلمان جهت تحصیل در رشته طراحی لباس

  • Fashion Design Institute in Düsseldorf.
  • Burg Giebichenstein University of Art and Design in Halle.
  • Kunsthochschule Weißensee in Berlin.
  • Hochschule Pforzheim in Pforzheim.
  • AMD Academy of Fashion and Design, Hamburg

بازار کار طراحی لباس در آلمان

برلین به‌عنوان قلب صنعت مد و طراحی لباس در کشور آلمان شناخته می‌شود. بازار کار طراحی لباس در آلمان به‌ویژه در شهر برلین و شهرهای اطراف، بسیار پررونق است چراکه بسیاری از برندهای شناخته‌شده‌ی جهان، شعبه‌ای از دفتر خود را در شهر برلین تاسیس کرده‌اند و به‌دنبال جذب نیروهای تازه‌نفس هستند.

بازار کار طراحی لباس در آلمان به‌نسبت از امنیت و سوددهی بالایی برخوردار است. در آلمان، مانند هر کشور دیگری، میزان درآمد هر فرد با توجه به سابقه‌ی کاری او تعیین می‌شود. بدون در نظر گرفتن تفاوت سطح درآمد طراح لباس در آلمان یعنی در شهرهای مختلف آن، به‌طور متوسط یک طراح لباس مبتدی می‌تو‌اند سالانه چیزی در حدود ۴۱۷۰۰ یورو درآمد کسب کند. بر اساس داده‌های آماری کمتری میزان درآمد طراح لباس در آلمان چیزی در حدود ۴۱ هزار یورو در سال می‌تواند باشد. این در حالی است که طراحان لباس زبده می‌توانند تا سقف ۶۴ هزار یورو درآمد سالانه کسب کنند. درآمد طراحی لباس در آلمان برای یک طراح لباس با سابقه‌ی کار متوسط چیزی در حدود ۳۱ تا ۴۶ یورو در ساعت است.

اوسبیلدونگ طراحی لباس

مدت دوره: ۲٫۵سال

مدرک پیش نیاز: دیپلم

برای شرکت در این دوره علاقه به کارهای هنری و مهارت در انجام کاردستی نیاز است.

حقوق و شهریه دوره:

آوسبیلدونگ طراحی لباس در موسسات فنی برگزار میشود و افراد طی دوره حقوقی دریافت نمیکنند. اما پرداخت شهریه به نوع موسسات آموزشی بستگی دارد. به عنوان مثال گذراندن دوره در موسسات دولتی رایگان است. اما موسسات مد خصوصی شهریه دریافت میکنند. اما پس از دوره ماهانه بین ۱۵۰۰تا۲۰۰۰یورو درماه میتوانید حقوق ناخالص داشته باشید.

مسیر شغلی شما میتواند متفاوت باشد: آموزش طراح لباس، آموزش پیشرفته، تکنسین تکنولوژی لباس شاخه طراحی، متخصص پوشاک، طراح مد.