تحصیل در آلمان

سیستم آموزشی مدارس آلمان، این امکان را برای کودکان واجد شرایط فراهم می‌کند که فارغ از وضعیت مالی خانواده‌های خود تا سطح دانشگاه تحصیل کنند.

سیستم آموزشی مدارس آلمان از جهات مختلف با سیستم‌های سایر کشورها متفاوت است، اما دانش‌آموزانی با عملکرد بالا تربیت می کند. اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان آلمانی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

ساختار آموزش و پرورش نظام آموزشی آلمان به پنج سطح تقسیم می‌شود:

آموزش دوران کودکی.

آموزش ابتدایی.

آموزش متوسطه.

آموزش دانشگاهی.

ادامه تحصیل.

پیش‌دبستانی(Kindergarten)

مقطع پیش دبستانی (Kindergarten) مقطع غیراجباری است. کودکان از ۲ تا ۵ سالگی می‌توانند در این مقطع تحصیل کنند. به موسسات و مدارس مربوط به این مقطع به آلمانی Vorschule می‌گویند. برخلاف مدارس اجباری این پایه در کشور آلمان پولی است.

مقطع ابتدایی (Grundschule)

دانش‌آموزان از شش سالگی تا ۱۰ سالگی (در برلین و براندربورگ تا ۱۲ سالگی) در ۶ سطح در مقطع ابتدایی (Primary School) تحصیل می‌کنند. طول این دوره از ۴ تا ۶ سال متغیر است. در آخرین سال از این دوره یعنی سطح ۵ یا ۶ دانش آموزان باید با کمک و توصیه‌های والدین و معلمان تصمیم بگیرند چه رشته‌ای را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. به این دوره شناسایی یا جهت‌گیری (orientation phase) می‌گویند.

مقطع متوسطه (Secondary School)

بعد از پایان دوره ابتدایی، دانش‌آموزان می‌توانند از بین ۵ نوع مدرسه یکی را برای گذراندن مقطع متوسطه امتحان کنند. دانش‌آموزانی که نمره بالاتری در مقطع ابتدایی کسب کرده‌اند معمولا به مدارس Gymnasium (به انگلیسی Grammar school) می‌روند. این دانش‌آموزان می‌توانند بعد از دیپلم به دانشگاه بروند. بعد از پایان این دوره، یعنی بعد از گذراندن سطح ۱۲ یا ۱۳، آزمونی از دانش‌آموزان گرفته می‌شود و بعد از قبولی به آنها مدرک دیپلم Abitur داده می‌شود. دانش‌آموزانی که در پایان دوره ابتدایی نمره متوسطی کسب کرده باشند می‌توانند به مدارس Realschule بروند؛ این مدارس هم آکادمیک هستند منتهی دروس ساده‌تر و سطح دانش‌آموزان متوسط است. آنها در سن ۱۰ یا ۱۱ سالگی وارد این مدارس می‌شوند و در ۱۶ یا ۱۷ سالگی فارغ‌التحصیل می‌شوند. مدرکی که در این نوع مدارس به دانش‌آموزان داده می‌شود مدرک تخصصی در حرفه است و به نام Master Craftsman’s diploma شناخته می‌شود که معادل دیپلم در بسیاری از کشورهاست. دانش‌آموزانی که از کشورهای دیگر دیپلم گرفته‌اند نمی‌توانند در دانشگاه‌های آلمان پذیرش شوند و باید با گذران دوره تحصیلی مدرک خود را جایگزین کنند. نوع دیگری از مدارس متوسطه Fachoberschule هستند که مدارس متوسطه تخصصی هستند. در این مدارس به دانش‌آموزان یک تخصص را در دو سطح نظری و عملی می‌آموزند. بعد از سطح ۱۰ تا سطح ۱۲ یا ۱۳ به دانش‌آموزان مدرک فارغ‌التحصیلی اعطا می‌شود. مدارس راهنمایی Mittelschule نیز نوعی دیگر از مدارس در مقطع متوسطه است. این نوع مدارس نسبت به مدارس دیگر از کم‌ترین سطح آکادمیک برخوردارند. مشابه این نوع مدارس مدارس Hauptschule هستند که مدارس سطح ۲ محسوب می‌شوند. دانش‌آموزانی که به این مدارس می‌روند در ۱۵ تا ۱۷ سالگی فارغ‌التحصیل می‌شوند. مدارس جامع یا Gesamtschule مدارسی هستند که دانش‌آموزان با هر سطح علمی می‌توانند وارد شوند.

بعد از گذراندن دوره تحصیلی در هر کدام از این مدارس متوسطه دانش‌آموزان می‌توانند به مدارس فنی و حرفه‌ای Berufsschule بروند. دوره‌های این نوع مدارس ۲ تا ۳٫۵ سال است و هفته‌ای دو بار کلاس‌های تئوری دارد. باقی روزها دانش‌آموزان در کارگاه یا کارخانه‌ای با حقوق استخدام می‌شوند و کار عملی را یاد می‌گیرند.

آموختن زبان خارجی در دوره متوسطه اجباری است. در مدارس Gymnasium آموختن زبان لاتین به عنوان زبان خارجی اول و یک زبان خارجی دیگر اجباری است. در سایر مدارس رایج‌ترین زبان خارجی انگلیسی و بعد از آن فرانسه، اسپانیایی و یونانی است.

تحصیلات عالی

دانشگاه‌های آلمان از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. شش دانشگاه از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا در آلمان است. بیشتر دانشگاه‌ها در آلمان عمومی هستند و هر ترم حدودا ۲۰۰-۳۰۰یورو هزینه ترم می‌گیرند که این هزینه بیشتر شامل سرویس رفت و آمد و هزینه غذا در کافه تریاها می‌شود. به همین منظور اکثر مردم آلمان به دانشگاه می‌روند و تحصیل کرده هستند. سیستم دوگانه تحصیلی یعنی نظری-عملی در آلمان طرفداران بیشتری دارد تا کشورهای دیگر و بیشتر آلمانی‌ها حضور در این دانشگاه‌ها را ترجیح می‌دهند تا دانشگاه‌های صرفا آکادمیک.

دانشجویان بین‌المللی که متقاضی تحصیل در آلمان هستند باید یکسال را در STUDIENKOLEG بگذرانند

انواع موسسات آموزش عالی

در آلمان به طور کلی دانشگاه‌ها را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنند؛ واژه دانشگاه (Universität) به موسسه‌هایی آموزشی اطلاق می‌شود که مدارک آکادمیک (از کارشناسی تا دکترا) به دانشجویان اعطا می‌کنند. باقی موسساتی که مدارک و گواهینامه‌های دیگر به دانشجویان می‌دهند با واژه عمومی Hochschule (معادل کالج یا موسسه در آمریکا) شناخته می‌شوند.

دانشگاه (Universitäten)

تنها دانشگاه‌ها حق اعطای دکترا و درجه علمی را دارند. برخی از این دانشگاه‌ها دانشگاه‌های تحقیقاتی هستند و علاوه بر آموزش به جنبه تحقیق نیز تاکید دارند، این دانشگاه‌ها در برابر Fachhochschulen ها قرار دارند که صرفا نظری هستند و تحقیقاتی نیستند. دانشگاه‌هایی که شامل رشته‌های مختلف علمی می‌شوند Volluniversität نام دارند. دسته‌ای از دانشگاه‌ها نیز تنها در یک تخصص خاص دانشجو می‌گیرند که به آنها دانشگاه‌های تکنیکال Technische Universitäten می‌گویند. سایر دانشگاه‌های تخصصی دانشگاه تربیت معلم (Pädagogische Hochschulen)، دانشگاه هنر (Kunsthochschulen) و دانشگاه موسیقی (Musikhochschulen) هستند. دسته‌ای از دانشگاه‌ها دولتی و فدرال هستند و دانشجویان می‌توانند به صورت بینارشته ای و بین‌المللی به تحقیق و توسعه علمی بپردازند، به این موسسات excellence initiative می‌گویند.

دانشگاه‌های علوم کاربردی (Fachhochschulen)

این نوع دانشگاه‌ها مانند Universitäten ها مدرک می‌دهند با این تفاوت که این دانشگاه‌ها بر رشته‌های علمی کاربردی تمرکز دارند. دانشجویان این دانشگاه‌ها شانس بیشتری در استخدام شرکت‌ها و صنایع دارند. اساتید این نوع دانشگاه‌ها تنها به حداقل ۳ سال تجربه نیازمندند، برخلاف اساتید در دانشگاه‌های سنتی که نیاز به مدرک درجه علمی و انجام تحقیقات (رساله) دارند.

مدارک دانشگاهی

مدارک کارشناسی

(Bachelor of Arts (BA کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی

(Bachelor of Science (BSc کارشناسی در رشته علوم پایه

(Bachelor of Engineering (BEng کارشناسی رشته مهندسی

(Bachelor of Fine Arts (BFA کارشناسی رشته هنر

(Bachelor of Music (BMus کارشناسی موسیقی

مدارک کارشناسی ارشد

(Master of Arts (MA کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم انسانی

(Master of Science (MSc کارشناسی ارشد در رشته علوم پایه

(Master of Engineering (MEng کارشناسی ارشد رشته مهندسی

(Master of Fine Arts (MFA کارشناسی ارشد رشته هنر

(Master of Music (MMus کارشناسی ارشد موسیقی

برخی رشته‌ها در آلمان مانند پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی و حقوق دانشجویان باید در آزمون ایالتی (Staatsexamen) شرکت کنند. در رشته‌های دیگر مانند دبیری و قضاوت و سایر مشاغل دولتی قبولی در این آزمون ضروری است. بعد از ۴ تا ۸ سال تحصیل دانشگاه این آزمون از دانشجویان گرفته می‌شود.

بالاترین مدرک تحصیلی دکترا (doctorate) است. دوره تحصیل در این مقطع در رشته‌های مختلف متفاوت است. برای مثال رشته داروسازی تنها یک ساله ولی سایر رشته‌ها ممکن از دو تا شش سال طول بکشد.

دانشگاه‌های موردتایید وزارت‌علوم ایران در آلمان

جهت انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در آلمان، باید به عواملی مانند فرصت‌های شغلی در خارج از کشور، امکان مهاجرت با مدرک تحصیلی و همچنین امکان فعالیت با این مدرک تحصیلی در داخل ایران توجه شود. شرایط انتخاب دانشگاه برای افرادی که قصد بازگشت به ایران را دارند متفاوت‌تر از سایر مهاجرین می‌باشد. افرادی که تمایل دارند پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگردند باید دانشگاه انتخابی‌شان در لیست دانشگاه‌های مورد تایید آلمان توسط وزارت علوم یا وزارت بهداشت قرار داشته باشد.

دانشگاه هایی که رشته‌های زیر گروه ریاضیات، علوم انسانی، هنر و زبان را ارائه می‌دهند باید حتما مورد تایید وزارت علوم واقع گردند.

در لیست زیر رده‌بندی جدید وزارت علوم برای دانشگاه‌های آلمان را مشاهده می‌کنید که به سه گروه ممتاز،خوب و متوسط تقسیم بندی شده‌اند.

گروه الف(ممتاز)

Eberhard Karl’s Universität Tübingen

Freie Universität Berlin

Humboldt-Universität zu Berlin

Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main

Julius-Maximilians- Universität Würzburg

Justus-Liebig-Universität Giessen

KIT- Karlsruher Institut für Technologie (Universität Karlsruhe (نام قدیم)

Leibniz Universität Hannover

Ludwig-Maximilians-Universität München

Martin- Luther-Universität Halle-Wittenberg

Philipps-Universität Marburg

Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen

Ruhr-Universität Bochum

Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

Technische Universität Berlin

Technische Universität Darmstadt

Technische Universität Dresden

Technische Universität München

Technische Universität  Braunschweig

Universität Bayreuth

Universität Bonn

Universität Bremen

Universität des Saarlandes

Universität Duisburg-Essen

Universität Erlangen-Nürnberg

Universität Freiburg

Universität Göttingen

Universität Hamburg

Universität Hohenheim

Universität Jena

Universität Konstanz

Universität Leipzig

Universität Mainz

Universität Mannheim

Universität Münster

Universität Regensburg

Universität Stuttgart

Universität Ulm

Universität zu Kiel

Universität zu Köln

دانشگاه‌ها ومدارس عالي هنري آلمان (صرفاً در رشته‌های هنری)

Akademie der Bildenden Künste München

Akademie der Bildenden Künste Nürnberg

Bauhaus-Universität Weimar

Folkwang Universität der Künste

Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig

Hochschule für Künste Bremen

Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar

Kunstakademie Düsseldorf

Kunsthochschule Mainz

Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart

Staatliche Kunstschule für Textilindustrie Plauen

Universitat der Kunste Berlin

گروه ب (خوب)

Bergische Universität Wuppertal

Heinrich Heine Universität Düsseldorf

Otto von Guericke Universität Magdeburg

Technische Universität Chemnitz

Technische Universität Dortmund

Technische Universität Hamburg (Technische Universität Hamburg-Harburg(نام قدیم

Technische Universität Ilmenau

Technische Universität Kaiserslautern

Universität Greifswald

Universität Paderborn

Universität Passau

Universität Potsdam

Universität Rostock

Universität Siegen

Universität Bielefeld

WHU – Otto Beisheim School of Management صرفا در رشته‌های حسابداری و مالی

دانشگاه‌ها و مدارس عالی هنری (صرفاً در رشته‌های هنری)

Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle

Hochschule für Bildende Künste Braunschweig

Hochschule für bildende Künste Hamburg

Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main

Hochschule für Musik und Theater “Felix Mendelssohn Bartholdy” Leipzig

Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover

Kunsthochschule für Medien Köln

Kunsthochschule Kassel

Staatliche Akademie der Bildenden Künste Freiburg

Staatliche Akademie der Bildenden Künste Karlsruhe

Staatliche Hochschule für Bildende Künste – Städelschule

Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart

گروه ج (متوسط)

Beuth Hochschule für Technik Berlin

Brandenburg Technische Universität Cottbus-Senftenberg

Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

Ernst-Abbe-Hochschule Jena – University of Applied Sciences

Europa- Universität Viadrina Frankfurt (Oder)

Europa-Universität Flensburg

Fachhochschule Aachen

Fachhochschule Bielefeld

Fachhochschule Bingen

Fachhochschule Brandenburg

Fachhochschule Dortmund

Fachhochschule Erfurt

Fachhochschule Flensburg

Fachhochschule Kiel

Fachhochschule Lübeck

Fachhochschule Münster

Fachhochschule Potsdam

Fachhochschule Schmalkalden

Fachhochschule Stralsund

Fachhochschule Südwestfalen

Fachhochschule Westküste, Hochschule für Wirtschaft und Technik

Frankfurt University of Applied Sciences

HafenCity Universität Hamburg

Hochschule Aalen – Technik und Wirtschaft

Hochschule Albstadt-Sigmaringen

Hochschule Anhalt – Anhalt University of Applied Sciences

Hochschule Biberach – Hochschule für Architektur und Bauwesen, Betriebswirtschaft und Biotechnologie

Hochschule Bochum – University of Applied Sciences

Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, University of Applied Sciences

Hochschule Braunschweig/Wolfenbüttel, Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften

Hochschule Bremen

Hochschule Bremerhaven

Hochschule Darmstadt

Hochschule der Medien Stuttgart

Hochschule Düsseldorf

Hochschule Emden/Leer

Hochschule Esslingen

Hochschule Fulda – University of Applied Sciences

Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst, Fachhochschule

Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Ansbach

Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Aschaffenburg

Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Rosenheim

Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Weihenstephan-Triesdorf

Hochschule für angewandte Wissenschaften Augsburg – University of Applied Sciences

Hochschule für angewandte Wissenschaften Coburg

Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg

Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hof

Hochschule für angewandte Wissenschaften Kempten

Hochschule für angewandte Wissenschaften München

Hochschule für angewandte Wissenschaften Würzburg-Schweinfurt

Hochschule für angewandte Wissenschaften, Fachhochschule Neu-Ulm

Hochschule für Forstwirtschaft Rottenburg

Hochschule für Gestaltung Schwäbisch Gmünd

Hochschule für nachhaltige Entwicklung Eberswalde

Hochschule für Technik Stuttgart

Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin

Hochschule für Technik und Wirtschaft des Saarlandes

Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden

Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig

Hochschule für Technik, Wirtschaft und Medien Offenburg

Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin

Hochschule für Wirtschaft und Umwelt Nürtingen-Geislingen

Hochschule Furtwangen – Informatik, Technik, Wirtschaft, Medien, Gesundheit

Hochschule Hamm-Lippstadt

Hochschule Hannover

Hochschule Harz, Hochschule für angewandte Wissenschaften (FH)

Hochschule Heilbronn, Technik, Wirtschaft, Informatik

Hochschule Kaiserslautern (University of Applied Sciences)

Hochschule Karlsruhe – Technik und Wirtschaft

Hochschule Koblenz

Hochschule Konstanz Technik, Wirtschaft und Gestaltung

Hochschule Landshut – – – Hochschule für angewandte Wissenschaften

Hochschule Ludwigshafen am Rhein

Hochschule Magdeburg-Stendal

Hochschule Mainz

Hochschule Mannheim

Hochschule Merseburg

Hochschule Mittweida, University of Applied Sciences

Hochschule Neubrandenburg – University of Applied Sciences

Hochschule Niederrhein

Hochschule Nordhausen

Hochschule Osnabrück

Hochschule Ostwestfalen-Lippe

Hochschule Pforzheim – Gestaltung, Technik, Wirtschaft und Recht

Hochschule Ravensburg-Weingarten

Hochschule Reutlingen, Hochschule für Technik- Wirtschaft-Informatik-Design

Hochschule RheinMain, RheinMain University of Applied Sciences Wiesbaden, Rüsselsheim

Hochschule Rhein-Waal – University of Applied Sciences

Hochschule Ruhr West- University of Applied Sciences

Hochschule Trier – Trier University of Applied Sciences

Hochschule Ulm Technik, Informatik und Medien

Hochschule Wismar – University of Applied Sciences: Technology, Business and Design

Hochschule Worms, University of Applied Sciences

Hochschule Zittau/Görlitz

Jade Hochschule – Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth

Leuphana Universität Lüneburg

Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden

Ostbayerische Technische Hochschule Regensburg

Pädagogische Hochschule Freiburg

Pädagogische Hochschule Heidelberg

Pädagogische Hochschule Karlsruhe

Pädagogische Hochschule Ludwigsburg

Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmund

Pädagogische Hochschule Weingarten

Technische Hochschule Deggendorf

Technische Hochschule Ingolstadt

Technische Hochschule Köln    (Fachhochschule Köln نام قدیم)

Technische Hochschule Mittelhessen – THM

Technische Hochschule Nürnberg Georg Simon Ohm

Technische Hochschule Wildau (FH)

Technische Universität Bergakademie Freiberg

Technische Universität Clausthal

Universität Augsburg

Universität der Bundeswehr Hamburg

Universität der Bundeswehr München

Universität Erfurt

Universität Hildesheim

Universität Kassel

Universität Koblenz.Landau

Universität Osnabruck

Universität Trier

Universität zu Lübeck

Universität  Bamberg

Westfälische Hochschule Gelsenkirchen, Bocholt, Recklinghausen

Westsächsische Hochschule Zwickau

دانشگاه‌ها و مدارس عالی هنری آلمان (صرفاً در رشته‌های هنری و تا سطح کارشناسی ارشد)

Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft

Fachhochschule Ottersberg

Filmuniversitat Babelsberg Konrad Wolf

Freie Akademie für Schauspiel und Gestaltung

Freie Kunst Akademie

Hochschule der bildenden Künste Essen

Hochschule der Bildenden Künste Saar

Hochschule für Bildende Künste Dresden

Kunstakademie Münster

Kunsthochschule Berlin-Weißensee

Muthesius Kunsthochschule

Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe

دانشگاه‌های آلمانی مورد تایید وزارت بهداشت ایران

Ruprecht Karls University Heidelberg

Humboldt University Zu Berlin

Ludwig Maximilians University Munchen

Technical University of Munich

University Frankfurt am Main

University of Tubingen

Eberhard Karls University Tubingen

Hannover Medical School

Rheinische Friedrich Wilhelms University Bonn

Goethe University Frankfurt

University Bonn

Westfalische Wilhelms University Munster

RWTH Aachen University

Albert Ludwigs University Freiburg

University of Hamburg

University of Luebeck

Free University Berlin

University of Gottingen

Julius Maximilians University Wurzburg

Technische University Dresden

Friedrich Alexander University Erlangen Nurnberg

University of Cologne

Johannes Gutenberg University Mainz

University Dusseldorf

University Ulm

Christian Albrechts University Zu Kiel

Philipps University Marburg

University of Duisburg Essen

University of Wurzburg

University of Leipzig

University of Regensburg

Justus Liebig University Giessen

Martin Luther University Halle Wittenberg

Ruhr University Bochum

University des Saarlandes

University Jena

TU Dresden

Bielefeld University

University of Greifswald

University of Munich

Technical University of Berlin

University Hamburg

Otto von Guericke University of Magdeburg

Charite University Medicine Berlin

Karlsruhe Inst Technology

University Konstanz

University of Rostock

معرفی برترین دانشگاه‌‌های آلمان در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱

دانشگاه فنی مونیخ (رتبه ۵۰)

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (رتبه ۶۳)

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (رتبه ۶۴)

دانشگاه هومبولت برلین (رتبه ۱۱۷)

دانشگاه فرایه برلین (رتبه ۱۳۰)

دانشگاه صنعتی کارلسروهه (رتبه ۱۳۱)

دانشگاه آخن (رتبه ۱۴۵)

دانشگاه فنی برلین (رتبه ۱۴۸)

دانشگاه فنی درسدن (رتبه ۱۷۳)

دانشگاه توبینگن (۱۷۵)

دانشگاه فرایبورگ (رتبه ۱۷۵)

دانشگاه گوتینگن (رتبه ۱۹۵)

دانشگاه هامبورگ ( رتبه ۲۲۸)

دانشگاه بن (رتبه ۲۴۰)

دانشگاه فنی دارمشتات (رتبه ۲۶۷)

دانشگاه کلن (رتبه ۲۸۲)

دانشگاه مانهایم ( رتبه ۳۰۷)

دانشگاه فرانکفورت (رتبه ۳۱۱)

دانشگاه نورنبرگ (رتبه ۳۱۷)

دانشگاه ینا (رتبه ۳۲۳)

بهترین دانشگاه‌های آلمان از لحاظ سیستم رتبه‌بندی TIMES

دانشگاه ماکسیمیلیان مونیخ LMU

دانشگاه فنی مونیخ Munich

دانشگاه هایدلبرگ Heidelberg

دانشگاه توبینگن Tubingen

دانشگاه برلین Humboldt

دانشگاه فرایبورگ Freiburg

دانشگاه آخن RWTH

دانشگاه بن Bon

دانشگاه Freie

بهترین دانشگاه‌های آلمان از لحاظ سیستم رتبه‌بندی شانگهای Shanghai

دانشگاه مونیخ LMU

دانشگاه فنی مونیخ Munich

دانشگاه هایدلبرگ Heidelberg

دانشگاه بن Bon

دانشگاه گوته فرانکفورت Goethe Frankfurt

دانشگاه فرایبورگ Freiburg

دانشگاه گوتینگنGottingen

دانشگاه مونسترMuenster

دانشگاه توبینگن Tubingen

فرآيند اخذ ويزاي تحصیلی آلمان

تهیه مدارک: در قدم نخست باید مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش را آماده کنید. مدارکی از قبیل مدارک تحصیلی، شغلی (در صورت نیاز)، زبان، رزومه، انگیزه‌نامه و… .

اخذ پذیرش: اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها یا کالج‌های آلمان.

دریافت ویزا تحصیلی آلمان: دریافت ویزا وسفر به آلمان.

اقدامات پس از ویزا: ثبت نام نهایی دانشگاه، اخذ کارت اقامت دانشجویی آلمان، افتتاح حساب sparkonto، گرفتن خوابگاه و… .

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی

مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات با ترجمه آلمانی (مدرک و ریزنمرات دیپلم و پیش دانشگاهی، مدرک و ریزنمرات لیسانس جهت اخذ پذیرش دوره کارشناسی ارشد)

مدرک زبان معتبر انگلیسی یا آلمانی ( بسته به دوره مورد نظر و زبان مورد نیاز موسسه سطح زبان مورد نیاز متفاوت است)

گواهی تمکن مالی، رزومه و انگیزه نامه صحیح

پاسپورت متقاضی و کپی کلیه صفحات آن

تکمیل فرم ویزای آلمان به صورت کامل

عقدنامه ( در صورت متاهل بودن داوطلب )

شناسنامه فرزند یا فرزندان داوطلب (در صورت داشتن فرزند)

پذیرش تحصیلی

کپی تمامی موارد ذکر شده در دو دسته ارائه گردند. دسته اول کپی‌ها باید بعد ار ترجمه توسط دارالرترجمه رسمی و تایید وزارت امورخارجه و دادگستری به تایید سفارت آلمان برسند. سپس برای اخذ ویزا درخواست دهید. بعد از دریافت نوبت برای مصاحبه سفارت آلمان آماده شوید.

شرایط سنی

در راستای شرایط سنی مناسب برای تحصیل در آلمان ۲ عنوان مطرح میشود: محدودیت سنی و گپ تحصیلی. در خصوص محدودیت سنی(که بیشتر برای دوره کالج و کارشناسی مطرح می‌شود)، سن منطقی ۱۸-۲۵ سال جهت تحصیل در این دوره است. افراد با سن بالاتر باید آفیسر رامتقاعد کنند که چرا در این سن به دنبال تحصیل در آلمان هستند. و گپ تحصیلی که بیشتر برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح میشود، همان فاصله‌ی بین آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده و تا به امروز است باید طوری باشد که بتوان آن را با موارد مختلفی مانند سابقه کاری یا شرکت در دوره‌های مرتبط با رشته تحصیلی یا دوره‌های زبان توجیه کرد.

مدت زمان پاسخگویی سفارت به ویزای تحصیلی آلمان چقدر طول می کشد؟

مدت زمان پاسخگویی سفارت در صورت ارائه تمامی مدارک به سفارت بین ۴ تا ۶ هفته تخمین زده می‌شود. لازم بذکر است پس از انجام مصاحبه و ارائه مدارک، زمان پاسخگویی به وضعیت ویزای تحصیلی همواره ثابت نیست، حتی در برخی موارد بر اساس پرونده دانشجو و مواردی مانند سابقه تحصیلی، مصاحبه و … زمان رسیدگی به پرونده کاهش می‌یابد و به کمتر از سه هفته می‌رسد.