مهندسی معماری در آلمان

معماری

معماری در آلمان: سال‌ها است که کشور آلمان به ساخت زیر ساخت‌های کشور خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و همچنین سالانه سرمایه زیادی را به این موضوع اختصاص می‌دهد. این موضوع باعث شده که شرکت‌های ساختمانی مختلف برای ساخت یا نوسازی بیمارستان‌ها، مدارس، پل‌ها، ساختمان‌ها و … موقعیت‌های کاری بسیاری پیدا کنند و اهمیت وجود مهندسان معماری افزایش پیدا کند. در کشور آلمان برای کار مهندسان ساختمانی به دو نکته‌ی دانش و تجربه‌ی مهندسی بسیار توجه می‌شود. بر اساس آمار ثبت شده کشور آلمان یکی از بیشترین تعداد مهندسان ساختمانی شاغل در اروپا را دارد.

نکته‌ی قابل توجه این است که در حال حاضر در کشور آلمان میانگین سنی مهندسان ساختمانی آلمانی بیش تر از ۴۵ سال می‌باشد و به این ترتیب این کشور به شدت به نیروی کار ماهر و جوان نیاز دارد.

بیشترین فرصت‌های شغلی برای مهندسان معماری در کشور آلمان، در شهر هایی مانند هامبورگ، کلن، برلین، مونیخ و اشتوتگارت می‌باشد. در حال حاضر کشور آلمان از لحاظ بازار کار مهندسی معماری در سطح مناسبی قرار داشته و حتی افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند می‌توانند فرصت‌های شغلی خوبی را به دست بیاورند.

مهندس معمار وظیفه‌ی طراحی بناها و ساختمان‌ها را بر عهده دارد و علاوه بر طراحی نقشه‌های ساختمان‌های جدید، برنامه بازسازی و مقاوم کردن سازه‌های قدیمی را نیز انجام می‌دهد. علاوه بر این‌ها مهندس معمار نحوه‌ی ترکیب ساختمان‌های مختلف و فضاهای متفاوت در کنار یکدیگر و شیوه‌ی قرارگیری آن‌ها را طراحی می‌کند.

یک مهندس معمار باید به طور کامل بر برنامه‌های کامپیوتری، طراحی و نقشه‌کشی ساختمان‌ها ،مسلط باشد و بتواند به صورت دقیق و منظم حتی در شرایط پر فشار کاری به خوبی کار خود را انجام دهد. معمولا مهندسین معمار موفق افرادی دقیق و منظم هستند که با قدرت تجسم قوی خود و همچنین و ذوق و استعداد ذاتی، ساختمان‌های مختلف را طراحی می‌کنند.

 

تحصیل رشته معماری در آلمان

افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارند می‌توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در رشته‌ی معماری در دانشگاه‌های کشور آلمان به تحصیل بپردازند. نکته‌ی قابل توجه این است که افرادی که موفق به کسب مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های کشور آلمان شوند، به راحتی می‌توانند در مقاطع بالاتر در شته‌ی خود ادامه تحصیل داده و یا وارد بازار کار شده و در همین کشور به کار مشغول شوند. تمکن مالی ۱۰۳۳۲یورویی یکی دیگر از شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمانی است که البته این مدرک در زمان اخذ ویزا نیز از شما طلب می‌شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در رشته‌ی معماری در مقطع کارشناسی توصیه می‌شود که در سن افراد حداکثر ۲۳ سال باشد.

این متقاضیان باید حداقل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی خود را با معدل بیشتر از ۱۶ گذرانده باشند و همچنین در ایران موفق به قبولی در دانشگاه نیز شده باشند.

افرادی که قصد تحصیل در رشته‌ی معماری در مقطع کارشناسی را دارند نیازی به داشتن سابقه کار در کشور خود ندارند.

یکی از مهم‌ترین شرایط دیگر مدرک زبان المانی b2 آلمانی می‌باشد.

متقاضیان باید دوره کالج t-kurs را با موفقیت پشت سر بگذارند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بسیار شبیه مقطع کارشناسی می‌باشد.

برای تحصیل در رشته‌ی معماری در مقطع کارشناسی ارشد توصیه می‌شود که در سن افراد حداکثر ۳۵ سال باشد.

این متقاضیان باید حداقل لیسانس از دانشگاه‌های معتبر ایران داشته و مدرک لیسانس خود را با معدل بیشتر از ۱۵ گذرانده باشند.

افرادی که قصد تحصیل در رشته‌ی معماری در مقطع کارشناسی ارشد را دارند نیازی به داشتن سابقه کار در کشور خود ندارند.

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی داشته باشند.

 

تحصیل در مقطع دکتری

متقاضیان برای تحصیل در مقطع دکتری ترجیحا باید حداکثر ۴۰ سال سن داشته باشند.

برای تحصیل در مقطع دکتری باید مدرک فوق لیسانس خود را با معدل بیشتر از ۱۵ از یک دانشگاه معتبر دریافت کرده باشید.

تحصیل در مقطع دکتری نیز نیازی به داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته ندارد.

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری می توانند مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی داشته باشند.

در صورتی که افراد بورسیه یا فاند از طرف دانشگاه آلمانی را نداشته باشند باید تمکن مالی ۱۰۳۳۲ یورو در سال را ارائه بدهند.

 

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته معماری

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه برلین

دانشگاه اشتوتگارت

دانشگاه فنی دورتموند

برای اینکه بتوانید به عنوان یک مهندس معمار به کار در آلمان بپردازید، به حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی نیاز دارید.

اگر قصد دارید به عنوان مهندس معمار بعد از ورود به آلمان مشغول به کار شوید، ابتدا لازم است که به عضو انجمن معماران ایالتی که در آن ساکن هستید، شوید.

شرایط عضویت در انجمن معماران هر ایالت به شرح زیر است:

گذراندن دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به مدت ۴ تا ۵ سال

داشتن حداقل ۲ سال سابقه کار

همانطور که می‌دانید یک مهندس معمار با توجه به تعداد پروژه‌هایی که در یک سال دریافت می‌کند ممکن است درآمدهای متفاوتی را داشته باشد. اما به صورت میانگین حقوق مهندسان معماری در کشور آلمان در بین ۲۰۰۰ تا ۶۵۰۰ یورو در ماه می‌باشد.

افرادی که مدرک مهندسی معماری را در دانشگاه‌های معتبر کشور دریافت کرده‌اند و دارای سابقه‌ی کاری نسیتا خوبی می‌باشند می‌توانند از طریق دریافت ویزای جاب آفر و ویزای جاب سیکر برای ورود به کشور آلمان اقدام کنند.

اقدام از طریق جاب آفر یا جاب سیکر برای مهندسین معماری یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفتن به این کشور می‌باشد.

ویزای جاب سیکر

جاب سیکر یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی می‌باشد که افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، به مدت ۶ ماه می‌توانند در کشور آلمان اقامت داشته باشند و در این مدت باید در جستجوی کار مورد نظر خود باشند. این اقامت موقت به افراد این امکان را می‌دهد تا به صورت آزادانه به کشور آلمان مهاجرت کرده و به مدت ۶ ماه در این کشور زندگی کنند. متقاضیان باید در این مدت نسبت به یافتن کار مورد نظر خود اقدام کنند زیرا در صورتی که افراد نتوانند در این مدت شغل مورد نظر خود را پیدا کنند و در این شغل مشغول به کار شوند، باید به کشور خود بازگردند.

معمولا افرادی که دارای مدرک معتبر دانشگاهی هستند و همچنین دارای مدتی سابقه کار در رشته‌ی تحصیلی خود بوده و تمکن مالی نسبتا خوبی دارند از طریق اخذ ویزای جاب سیکر به کشور آلمان وارد شوند.

متقاضیان برای اقدام از طریق ویزای جاب سیکر باید تمکن مالی کافی برای ۶ ماه زندگی در کشور آلمان را داشته باشند

ویزای جاب آفر

ویزای جاب آفر مخصوص افرادی است که دارای تحصیلات دانشگاهی و یا مدارک فنی و حرفه ای معتبر می باشند و همچنین در شغل خود دارای سابقه‌ی کار حرفه‌ای می‌باشند. کشور آلمان هر ساله برای تأمین نیروی کار خود برای تعداد زیادی از افراد متخصص و حرفه‌ای در شغل‌های مختلف ویزای جاب آفر را صادر می‌کند.

اخذ ویزای جاب آفر به این صورت بوده که افراد متخصص و حرفه‌ای در رشته‌های تحصیلی مرتبط، از طرف شرکت‌های کارفرما در کشور آلمان پیشنهاد کاری دریافت کرده و این شرکت‌ها درآمد شغلی افراد را برای سفارت آلمان تضمین می‌کنند و از این طریق برای متقاضیان ویزای جاب آفر صادر می‌شود.

مهاجرت از طریق اوسبیلدونگ

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به کشور آلمان برای رشته‌ی معماری، اقدام از طریق آوسبیلدونگ می‌باشد. در این روش فرد متقاضی با داشتن یک مدرک دیپلم معتبر  می‌تواند برای ورود به آلمان اقدام کند. افرادی که قصد انجام کار معماری در کشور آلمان را دارند نیز با داشتن مدرک دیپلم در آوسبیلدونگ پذیرفته شده و پس از گذراندن دوره های ۲٫۵ تا ۳ ساله وارد بازار کار در آلمان می شوند و پس از آن می تواند اقامت کاری را دریافت کنند. روش ورود به آلمان طریق آوسبیلدونگ برای آن دسته از متقاضیان مناسب است که قصد انجام تحصیلات آکامیک و دانشگاهی را نداشته و قصد دارند در کم‌ترین زمان ممکن وارد بازار کار کشور آلمان شوند.

شرایط

این افراد ترجیحا باید زیر ۳۰ سال سن داشته باشند.

برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ حداقل مدرک دیپلم مورد نیاز می‌باشد.

به عنوان نیروی کار ماهر

نیروی کار ماهر باید ترجیحا حداکثر ۴۰ سال سن داشته باشند. البته افرادی که سن بالاتری از ۴۰ دارند نیز می‌توانند از طریق این روش برای مهاجرت اقدام کنند اما باید مدرک تمکن مالی برای پوشش دوران بازنشستگی خود را ارائه دهند.

این افراد باید دارای مدرک کاردانی مرتبط با معماری و حداقل ۳ سال سابقه کاری مرتبط و تخصصی در رشته‌ی خود باشد. البته میزان سابقه کار مورد نیاز بر اساس سن افراد نیز تعیین می‌شود.

مدرک اثبات زبان آلمانی نیز نیاز دارند.

داشتن مهارت و تخصص مورد نیاز و مرتبط با رشته برای نیروی کار ماهر در کشور آلمان ضروری می‌باشد.