مهندسی مواد و متالوژی در آلمان

 تاریخچه مهندسی مواد در آلمان

سابقه متالورژي و مواد در آلمان به قرن ها پیش بر می‌گردد. جورج آگریکول متولد ۲۴ مارس ۱۴۹۴ میلادي در شهر گلاخا در ایالت ساکسن در شرق آلمان با تخصص پزشکی و بلور شناسی، پایه‌گذار بلورشناسی و متالورژي نوین در آلمان بود. او در سال ۱۵۴۶ میلادي کتاب ” بلور شناسی” را منتشر نمود. و براي اولین بار دوازده کتاب در زمینه معدن و متالورژي تدوین نمود، که در مجموعه “در باره فلزات” یکسال پس از مرگ او در سال ۱۵۵۶ میلادي منتشر شد.

علم مواد، که معمولا به عنوان مهندسی مواد شناخته می‌شود، یک رشته بین رشته‌ای است که خواص مواد را به حوزه‌های مختلف علوم و مهندسی می‌رساند. مهندسی مواد دارای شاخه‌های متعددی است که اگر در زمینه فلزات باشد مهندسی متالوژی، در زمینه سرامیک باشد آن را مهندس سرامیک می‌گویند. اگر در گرایش متالوژی استخراجی تحصیلات خود را در آلمان ادامه دهید بیشتر در زمینه استخراج فلزات از سنگ‌های معدنی و رسیدن به کارخانه و مراحل بعدی تسلط پیدا خواهید کرد. خوردگی فلزات از مهمترین مباحثی است که در کشورهای پیشرفته همچون آلمان به آن اهمیت زیادی می‌دهند و لذا مهندسان مواد در این بحث می‌توانند کمک‌های شایانی انجام دهند.

گرایش‌های مهندسی مواد و متالوژی در آلمان

متالورژی عمومی و فیزیک فلز

شکل‌دهی پلاستیک

متالورژی آهن

چدن

مواد کامپوزیت شیشه‌ای و سرامیکی

فناوری درجه حرارت بالا

سرامیک و مواد نسوز

متالورژی آهن و فولاد،

فناوری فرآیند متالورژی و بازیافت فلز

محافظت از خوردگی

در آلمان می‌توان در سطوح لیسانس، فوق لیسانس، و دکترا تحصیل نمود. سمت و سو در دانشگاه‌ها و دانشگاه‌هاي صنعتی بیشتر در جهت آموزش و پژوهش در مرزهاي دانش و کارهاي تحقیقاتی اما در مدارس مهندسی و آکادمی‌هاي حرفه‌اي آموزش در جهت حل مسائل مهندسی کاربردي و تجربی برنامه ریزي می‌شوند. علاوه بر دانشگاه‌ها و دانشگاه‌هاي صنعتی می‌توان در انیستیتوهاي تحقیقاتی مانند انیستیتوهای تحقیقاتی ماکس پلانک در شهر دوسلدورف براي تحقیق روي فلزات آهنی و در اشتوتگارت براي تحقیق روي فلزات غیر آهنی و متالورژي پودر و همچنین در مراکز تحقیقاتی فرانهوف، مرکز تحقیق و آزمون مواد در برلین، مراکز تحقیقات اتمی در شهرهاي یولیش، کارلسروهه، و درسدن، براي انجام تحقیقات و اخذ درجۀ دکترا نیز اقدام نمود. در مرکز انجماد در فضا که در انیستیتو ریخته‌گري شهر آخن مستقر است، امکان تحقیقات در سطح دکترا نیز وجود دارد. گذراندن دوره دکترا در آلمان پژوهشی بوده و به گذراندن دروس تخصصی نیازي نیست. در تمامی دانشگاه‌هاي آلمان که رشته‌هاي مهندسی ارائه می‌شوند، یک انیستیتوي مهندسی مواد دایر است.

نکته قابل توجه اینکه تحصیلات ابتدایی در آلمان نه سال و تحصیلات متوسطه چهار سال (جمعا سیزده سال در بعضی ایالت ها ۱۲ سال و کوشش می شود که همه جا ۱۲ سال و یکسان شود) است، لذا دانشجویان خارجی که از کشورهایی مانند ایران با دوازه سال تحصیلات ابتدایی و متوسطه به آلمان می‌روند، پیش از شروع تحصیلات عالیه لازم است مدت یک سال جهت یکسان سازي پایه‌هاي تحصیلی در کالج آموزشی تحصیل نمایند.

بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده مهندسی مواد آلمان

دانشگاه فنی دارمشتات

دانشگاه زارلاند

دانشگاه فنی آخن

دانشگاه ارلانگن – نورنبرگ

دانشگاه صنعتی برلین

دانشگاه صنعتی فرایبرگ

دانشگاه صنعتی کلاستال

شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان باید یک مدرک کارشناسی در همین رشته یا یک رشته مرتبط داشته باشند. درس‌هایی که در آنها یک دانش قبلی باید ثابت شود، باید با درس‌های مقطع لیسانس رشته مربوطه همخوانی داشته باشد.  همچنین متقاضیان باید دارای مدرک DSH2برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان باشد.

مهارت و دانش موردنیاز

به‌عنوان یک مهندس مواد باشند، شما رفتار مواد را در شرایط مختلف بررسی کرده و به پیشرفت‌های تکنولوژی در طیف وسیعی از صنایع کمک می‌کنید. مثال‌هایی از شرح وظایف یک مهندس مواد عبارت است از: تست پلاستیک‌های تقویت‌شده فیبر کربنی برای قوی‌تر کردن آن‌ها، ایجاد تجهیزات ورزشی سبک‌تر، ایجاد پلیمرهای خاص، تولید سرامیک و مواد مورداستفاده در ایمپلنت‌های دندانپزشکی…

وظایف مهندس مواد

مهندس مواد معمولاً در مکان‌های خاصی که موادی اعم از فلزات، پوشش‌ها و یا مواد شیمیایی وجود دارد، کار می‌کند. وظایف مهندس مواد شامل موارد زیر می‌باشد:

تحلیل داده‌های حاصل از آزمایش‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مدل‌سازی کامپیوتری

تعیین چگونگی عملکرد مواد، نحوه فاسدشدن و از بین رفتن آن‌ها

کمک در طراحی فرآیند تولید محصولات با استفاده از مواد جدید

تحقیق روی خواص مواد و راه‌های جدید ترکیب آن‌ها

بررسی دلیل شکست‌های ساختاری و یا جزئی

ایجاد نمونه‌های اولیه محصولات جدید

آزمایش مواد تحت شرایط مختلف

نظارت بر تکنسین‌ها

مهندس مواد اغلب از روش‌های بی‌خطر برای بررسی مواد استفاده می‌کند؛ مانند تست تحمل گرما و خوردگی، هدایت الکتریکی، دوام و یا قدرت.

آینده شغلی

مهندسان مواد در آلمان می‌توانند در صنایع مبتنی بر مواد – مانند ساخت وسایل نقلیه و ماشین آلات، صنایع شیمیایی، فناوری انرژی و تولید و فرآوری فلز مشغول به کار شوند. در آلمان اکنون به دنبال استعدادهای جدید هستند. به ویژه با توجه به افزایش نیازهای محیط زیستی و همچنین کمبود مواد اولیه و منابع، جنبه های توسعه و بازیافت مواد از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. آلمان کشوری عالی در زمینه تحقیق و توسعه مواد به حساب می‌آید.