رشته مهندسی عمران و مشاغل مرتبط با آن در آلمان

 

بازار کار مهندسی عمران در آلمان:

افرادی که تصمیم دارند اقامت تحصیلی و یا کاری در ارتباط با رشته مهندسی عمران را از آلمان اخذ نمایند، ابتدا باید اطلاعات دقیق و کافی درباره بازار کار این رشته را داشته باشند و شرایط شغلی مهندسی عمران را بررسی کنند و با توجه به آن اقدام به مهاجرت نمایند.

یکی از مشاغل مورد نیاز در کشور آلمان مهندسی عمران می باشد. آلمان یک کشور پیشرفته در اروپا محسوب می شود، از این جهت نیاز بالایی به وجود مهندسان عمران خبره دارند که تسلط کافی در این رشته داشته باشند. کارکردن به عنوان یک مهندس عمران در این کشور نیازمند دانستن زبان آلمانی و داشتن مهارت های فنی و اطلاعات لازم در این زمینه می باشد. دانشجویان این رشته بعد از فارغ التحصیلی برای همکاری با پروژه های داخلی و بین المللی به کار گرفته می شوند.

افزایش جمعیت، توسعه شهر نشینی و تنوع در سبک های زندگی، نیاز به ایجاد ساختمانهای سبز، جاده های مجهز و مدیریت ساخت وساز باعث شده صنعت مهندسی عمران رشد بسیار چشمگیری در سطح جهانی داشته باشد. متقاضیان کار در این رشته می توانند با ثبت رزومه خود در شرکت های عمرانی که از سمت کشور آلمان معتبر است، از فرصت های شغلی مرتبط با این رشته با خبر شوند.

 

مسئولیت های کاری مهندسی عمران:

طراحی و نظارت، رعایت ضوابط مهندسی در ایجاد سازه ها، نگهداری از ساختمان ها و زیر ساختهای آن، اجرای پروژه های راه و ساختمان و… جزو وظایف مهندسان عمران می باشد. عمدتا تمام مسائلی که به ساخت وساز بناها می باشد نیازمند وجود مهندسان عمران است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در شرکت های راه و ترابری، شهرسازی و مسکن، کارهای اجرا، طراحی و محاسبه بپردازند. یک مهندس عمران باید توانایی برقرار کردن ارتباط اجتماعی را داشته باشد و بتواند با سایر رشته ها همکاری کند. از آنجایی که مهندسان عمران با سایر اقشار جامعه از جمله تکنسین ها، کارگران و متخصصان دیگر رشته ها سروکار دارند باید همواره در تلاش باشند که پیشرفت و موفقیت حاصل شود. باتوجه به کمیت و کیفیت های موجود در این شغل، متقاضیان باید از دانش کافی در زمینه های ریاضی و فیزیک نیز برخوردار باشند و توان تجزیه و تحلیل، دقت بالا و قدرت تجسم در بسیاری از مسائل را داشته باشند.میزان درآمد یک مهندس عمران در آلمان با توجه به میزان تحصیلات، سابقه کاری مرتبط و داشتن مهارت های مورد نیاز در این رشته می باشد.

مهمترین زیر شاخه های این رشته: طراحی و آنالیز سازه ها، مطالعات مربوط به خاک و پی، طراحی سازه های آبی و هیدرولیکی و… را نام برد.

 

شرایط گرفتن ویزای کاری برای مهندسان عمران از آلمان:

_ داشتن مدرک دانشگاهی لیسانس یا فوق لیسانس در همان رشته

_ داشتن حداکثر ۴۰ سال سن

_ داشتن حداقل ۲ سال تجربه کاری در زمینه رشته تحصیلی

_ مهارت زبان آلمانی

 

برترین دانشگاههای آلمان برای رشته مهندسی عمران:

_ دانشگاه اشتوتگارت

_ موسسه فناوری کارلسروهه

_ دانشگاه روهر بوخوم

_ دانشگاه فنی برلین

_ دانشگاه فنی براونشویگ

_ دانشگاه فنی درسدن

_ دانشگاه دویزبورگ اسن