دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ یک موسسه آموزشی عمومی است که در سال ۱۸۶۸در مونیخ تاسیس شد. شهر مونیخ پایتخت ایالت باواریا سومین شهر بزرگ آلمان شناخته می‌شود. این شهر عموما در میان ده شهر برتر توریستی دنیا قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۹، دانشگاه فنی مونیخ توانست عنوان “دانشگاه برتر” را برای سومین بار کسب کند. هم‌چنین چندین سال پی در پی عنوان “دانشگاه تعالی آلمان” را به دست آورد. اسم این مرکز آموزشی در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد و محققان و دانش آموختگان آن توانسته‌اند برنده جایزه نوبل و برنده جایزه لایب نیتس بشوند. این دانشگاه‌ در زمینه‌های فنی همچون مهندسی از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است.

دانشگاه فنی مونیخ با بسیاری از دانشگاه‌های مشهور از جمله استنفورد، کرنل و جورجیا تک همکاری نزدیکی دارد. و دارای مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز مونیخ برای فناوری در جامعه والترشاتکی انستیتو برای مطالعه علوم کشاورزی، فناوری نانومواد و مواد می‌باشد. دانشگاه فنی مونیخ دارای سه دانشکده در ایالت بایرن آلمان است که در مکان‌های مختلف تاسیس شده‌اند. مانند: مرکز شهر مونیخ، گارچینگ و واین اشتفان. بیشتر دانشجویان در پردیس گارچینگ ثبت نام می‌کنند که در شمال مونیخ واقع شده است، و بخش علوم طبیعی و فناوری این دانشگاه را در خود جای داده است.
طبق آمار حدود ۹۷درصد دانشجویان این دانشگاه به فاصله یکسال پس از تحصیلشان کار خواهند داشت.

دانشکده‌ها

ریاضیات
فیزیک
علم شیمی

انفورماتیک

دانشکده مدیریت

مهندسی مکانیک

هوافضا و ژئودزی

دانشکده حکومت

مهندسی عمران ، جغرافیایی و مهندسی محیط زیست
معماری

دانشکده علوم زندگی

مهندسی برق و کامپیوتر

دانشکده پزشکی
علوم ورزشی و بهداشت
دانشکده آموزش

مراکز تحقیقات دانشگاه

از آن جا که این دانشگاه بر اساس تحقیقات فعالیت می کند، مراکز تحقیقات آن عبارتند از:

مرکز فناوری مونیخ در جامعه (MCTS)
موسسه علوم داده مونیخ (MDSI)

دانشکده

مهندسی مونیخ (MSE)
مهندسی زیستی مونیخ (MSB)
رباتیک و هوش ماشین مونیخ (MSRM)

موسسه مطالعات پیشرفته  TUM (TUM-IAS

کالج مقدماتی

برخی از گواهینامه‌های بین‌المللی پایان تحصیل به طور مستقیم به شما حق تحصیل در آلمان را نمی‌دهد. سپس شما این فرصت را دارید که از طریق کالج مقدماتی واجد شرایط یک دوره تحصیلی معمولی شوید
با داشتن برخی گواهینامه‌های پایان تحصیل از کشورهای دیگر، می‌توانید تحصیل در این کشورها را شروع کنید، اما در آلمان نه. کالج‌های آمادگی به دانشجویان آینده نگر با این مدارک آمادگی حرفه‌ای و زبانی را برای تحصیل در دانشگاه های آلمان ارائه می‌دهند.
امتحان نهایی در کالج مقدماتی به اصطلاح آزمون ارزیابی است که به شما امکان دسترسی به دوره تحصیلی در آلمان را می‌دهد. آماده شدن برای آزمون ارزیابی در یک کالج مقدماتی دو ترم طول می‌کشد.

به موقع دریابید که آیا مدارک شما (به عنوان مثال گواهی پایان تحصیلات) برای پذیرش مستقیم دانشگاه در آلمان کافی است یا خیر. اگر واجد شرایط تحصیل در دانشگاهی در کشور خود هستید اما در آلمان نیستید، می‌توانید از طریق کالج مقدماتی واجد شرایط تحصیل در آلمان باشید. در برخی از کشورها نیز باید در آزمون ورودی دانشگاه قبول شوید یا قبلاً یک سال تحصیل کرده‌اید.

باید مدرکی دال بر مهارت‌های زبان آلمانی خود در سطح B2ارائه دهید.
سپس آزمون ورودی کالج مقدماتی دوباره بررسی می‌کند که آیا مهارت‌های زبانی شما برای کالج مقدماتی کافی است یا خیر
هنگام درخواست برای Studienkolleg، هیچ مدرک پیش آزمونی از uni-assist مورد نیاز نیست.

مقررات خاص برای متقاضیان از کشور ایران

شما از طریق tumonline درخواست می‌دهید.
متقاضیان از ایران با گواهی پایان تحصیلات متوسطه که پس از ژوئن ۲۰۱۹ به دست آمده است، باید از (ZAST) اداره تشخیص گواهی اطلاعیه دهند. فقط در صورتی می توانیم درخواست شما را بیشتر پردازش کنیم که این اعلان تا پایان دوره درخواست برای کالج مقدماتی در دسترس باشد. اگر تاییدیه به موقع در دسترس نباشد، فقط می‌توانید برای ترم بعدی مجددا درخواست دهید.
باید در کنکور قبول شده باشید
در صورتی که شرایط پذیرش را داشته باشید و مدارک شما با موفقیت بررسی شده باشد، از طریق ایمیل و پست پذیرش در آزمون ورودی کالج مقدماتی را دریافت خواهید کرد.
همچنین به شما اطلاع داده می‌شود که در کدام دوره تخصصی تعیین شده‌اید.

دوره‌ها

بسته به دوره‌ای که می‌خواهید بعد از کالج مقدماتی درخواست دهید، به یکی از سه دوره اصلی تقسیم می‌شوید:
T: برای دروس فنی و ریاضی – علمی
M: برای دوره‌های پزشکی و زیستی یا ورزشی
W: برای دوره‌های اقتصاد
G: برای دروس علوم انسانی و اجتماعی
در صورت عدم قبولی در کنکور، حداکثر دو آزمون تکراری امکان پذیر است. در صورت عدم امکان شرکت در آزمون و عدم لغو اشتراک به موقع از طریق ایمیل با ذکر شماره متقاضی، آزمون ناموفق تلقی می‌شود.
برای قبولی در دوره T ، M-course یا W-course ، باید در آزمون ریاضی نیز قبول شوید.
شما درخواست ثبت‌نام را ارسال می‌کنید و هزینه ترم را پرداخت می‌کنید
در صورت قبولی در آزمون ورودی، می‌توانید دوره خود را از کالج مقدماتی شروع کنید.
پس از دریافت پذیرش، درخواست ثبت نام را در حساب TUMonline خود خواهید دید. آن را دانلود کنید، امضا کنید و به همراه مدارک برای ثبت نام حضوری یا از طریق پست به TUM ارسال کنید. در حساب TUMonline خود همچنین می‌توانید ببینید که هنوز چه مدارکی را باید برای ثبت نام ارسال کنید.

به عنوان یک شرکت‌کننده در کالج مقدماتی، شما فقط هزینه‌های اتحادیه دانشجویی را پرداخت می‌کنید.
به محض اینکه شما، درخواست ثبت نام را امضا و ارسال کردید، تمام مدارک را برای ثبت نام ارسال کردید، هزینه ترم رزرو شده را پرداخت کردید، شما در TUM ثبت نام خواهید کرد. در طول دوره تحصیلی خود در کالج مقدماتی، به طور منظم به عنوان دانشجو در TUM ثبت نام می‌کنید.
سپس کالج مقدماتی را تکمیل می‌کنید و بعد از دو ترم شما در آزمون سنجش شرکت می‌کنید. اگر این آزمون را بگذرانید، مدرک تحصیلی تحصیلات عالی مرتبط با موضوع برای آلمان دارید – و می‌توانید برای مدرک لیسانس مورد نظر خود درخواست دهید.

پس از کالج مقدماتی – درخواست برای مدرک لیسانس

اگر می‌خواهید پس از کالج مقدماتی برای مدرک لیسانس درخواست دهید، از طریق TUMonline در طول دوره‌های درخواست عادی درخواست دهید.
درخواست برای Studienkolleg یک درخواست برای مدرک لیسانس نیست. اگر می‌خواهید بعد از کالج مقدماتی در TUM تحصیل کنید، باید دوباره از طریق TUMonline درخواست دهید و تمام مدارک مورد نیاز را به موقع آپلود کنید. همچنین باید از طریق uni-assist اقدام کنید و مدارک تایید شده خود را از طریق پست به uni-assist ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش:

  • مدرک قبولی دانشگاه (برای مقطع لیسانس)
  • مدرک لیسانس برای مقطع ارشد
  • ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی تمکن مالی
  • توصیه‌نامه
  • نمرات آزمون زبان انگلیسی برای پذیرش دوره‌های انگلیسی زبان

  • تافل

اینترنتی ۸۸

کامپیوتری ۲۳۴

برگه‌ای ۶۰۵

  • آیلتس ۶٫۵
  • نمرات آزمون‌های آلمانی

  • تست‌داف نمره چهار در هربخش
  •  سطح دوم DSH
  • حداقل گواهی C1گوته
  •   گواهیOSD C2

ددلاین‌ها

زمستان ا اکتبر تا ۳۱ مارس
تابستان ۱ آپریل تا ۳۰سپتامبر

رتبه‌بندی و افتخارات دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ براساس تعداد مدیران ارشد اقتصاد آلمان و تعداد اعضای هیئت مدیره (DAX)، در رتبه هفتم در سال ۲۰۱۸ قرار گرفت. همچنین در سال ۲۰۱۹،دانشگاه فنی مونیخ در رتبه یازدهم قرار گرفت. دانشگاه فنی مونیخ در علم کامپیوتر مقام سوم و هم‌چنین در مهندسی برق مقام سوم را کسب کرد.

طبق گزارش حقوق و دستمزد (Stepstone) برای فارغ‌التحصیلان ۲۰۱۷، فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی مونیخ، در مقایسه با فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها، بیشترین درصد حقوق را برای شروع در فناوری اطلاعات در آلمان کسب می‌کنند.

طبق رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه فنی مونیخ در رتبه ۵۰ جهانی قرار دارد. در “فیزیک و نجوم” این دانشگاه به جایگاه هفدهم در جهان و یکم در آلمان دست یافته است. در حالی که در رشته “مهندسی برق” این دانشگاه در میان دانشگاه‌های جهان در رتبه ۲۰ قرار دارد که بالاترین رتبه در بین دانشگاه‌های آلمان است.

دانشگاه فنی مونیخ در میان ۵۰ دانشگاه برتر جهان در ۱۱ زمینه موضوعی قرار گرفته است. در رتبه‌بندی دانشگاه جهانی تایمز در سال ۲۰۲۱ در چهل و یکمین رتبه در سراسر جهان و دومین رتبه در سراسر کشور قرارگرفته است.

در بخش موضوعی “مهندسی و فناوری”، داتشگاه فنی مونیخ در رتبه ۲۴ جهانی و یکم در آلمان قرار گرفته است. و در “علوم کامپیوتر” این دانشگاه رتبه ۱۴ جهانی و یکم در آلمان را کسب کرده است. دانشگاه فنی مونیخ در ۴ حوزه موضوعی در میان ۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. در رتبه‌بندی اشتغال‌زایی دانشگاه جهانی ۲۰۱۹ دانشگاه مونیخ رتبه ۱۲ را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در رتبه‌بندی نوآورانه‌ترین دانشگاه رویترز در سال ۲۰۱۷ در رتبه ۴ قرار گرفت. در نوامبر ۲۰۱۸ دانشگاه مونیخ را به عنوان دهمین متخصص در جهان در زمینه سرطان لوزالمعده شناخته‌اند.

وضعیت خوابگاه و اسکان

Halls of residence

بیشتر سالن‌های اقامت دانشجویان توسط اتحادیه دانشجویی دانشگاه فنی مونیخ (Studentenwerk Mknchen) اداره می‌شود. همچنین سالن‌هایی وجود دارد که توسط سازمان‌های اجتماعی و خصوصی اداره می‌شود. خود دانشگاه هیچ سالن اقامتی ندارد.

خوابگاه خصوصی

اتاق، آپارتمان، تخت مشترک:

بیشتر دانشجویان و کارمندان TUM محل اقامت خود را به صورت خصوصی می‌یابند. بسیاری از آن‌ها با انتخاب یک آپارتمان مشترک (که به زبان آلمانی به عنوان WG شناخته می‌شود) دوستانی را برای زندگی خود رقم زده‌اند.

مهمانخانه

این دانشگاه می‌تواند تعداد محدودی از آپارتمان را به محققان بین المللی ارائه دهد.

دستاوردها و افتخارات دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ قادر بوده میزبان پنج استاد هومبولت باشد.
دانشجویان در دانشگاه فنی مونیخ در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند و دانشگاه ۱۸جایزه لایب نیتس از سال ۱۹۸۷به فارغ‌التحصیلان خود اعطا کرده است.
دانشگاه فنی مونیخ دارای بیش از ۴۰۰ ساختمان در سه محوطه دانشگاه در ایالت بایرن است: مونیخ، گارچینگ، و واین اشتفان. این موسسه آموزشی به ۱۳ بخش طرح ریزی شده است، و هم‌چنین دارای یک پارک المپیک و یک بیمارستان مجهز در محیط دانشگاه است.
در سال ۲۰۰۲ دانشکده‌ای را در سنگاپور افتتاح کرد به نام انستیتوی علم و فناوری آلمان و آن را با نام (TUM Asia) نام‌گذاری کرد. این دانشکده مدرک کارشناسی ارشد و برنامه‌های آموزشی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.
در سال ۲۰۰۶ دانشگاه، استراتژی جدیدی را آغاز کرد و خود را به عنوان “دانشگاه کارآفرین” معرفی کرد.
توسط کمک‌های دانشگاه فنی مونیخ بیش از ۸۰۰ شرکت نوپا توسط دانشجویان و کارکنان موسسه توسعه یافته است.
برای سومین بار متوالی، دانشگاه فنی مونیخ عنوان “دانشگاه تعالی” را در ژوئیه ۲۰۱۹ به دست آورد. این باعث می‌شود این دانشگاه تنها دانشگاه فنی باشد که به طور مداوم در رقابت‌ها جایزه کسب کرده و در بین دولت‌های فدرال و ایالت موفق بوده است.

وبسایت دانشگاه: https://www.tum.de/en/