تحصیل در رشته پرستاری در آلمان


کشور آلمان یکی از بهترین مقاصدی است که می توان برای تحصیل آن را انتخاب کرده و در بین کشورهای اروپایی، آلمان بیش از سایر کشور ها در جهان پزشکی پیشرو است. بطور کلی آلمان در سطح بین المللی در رشته های پرستاری و پزشکی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و این شهرت به دلیل نوع آموزش های عملی و تئوری در این زمینه می باشد. رشته پرستاری در آلمان یکی از پرطرفدارترین رشته ها در بین دانشجویان است و دلیل این اهمیت، مورد نیاز بودن نیروی کار این رشته در آلمان می باشد.

رشته پرستاری در آلمان، در سطوح تخصصی و حرفه ای آموزش داده می شود. کسانی که تمایل دارند در رشته پرستاری در آلمان به تحصیل بپردازند و سپس به عنوان یک پرستار مشغول به کار شوند، پس از اتمام دوره تحصیل متقاضی باید یک امتحان عمومی پرستاری بدهد و پس از قبولی در آن می تواند این شغل را برای خود برگزیند.

تحصیل در رشته پرستاری در آلمان به دو روش صورت می گیرد:

_ دانش آموزانی که تمایل دارند در این رشته درس بخوانند بعد از اتمام دوره دبیرستان باید به کالج های ویژه پرستاری رفته و این دوره را بگذرانند. معمولا متقاضیان این رشته در یک کالج پرستاری که به یک بیمارستان وابسته است، به تحصیل می پردازند. پس از پایان دوره تئوری پرستاری، افراد می بایست برای تکمیل دوره پرستاری خود، مدتی برای تمرین عملی در یک بیمارستان به اتمام برسانند.کسانی که به کالج های پرستاری وارد می شوند و آموزش می بینند، صرفا کارهای عملی حرفه پرستاری را می آموزند و پس از اتمام دوره می توانند وارد بازار کار شوند.

_ دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی دبیرستان باید به دانشگاه رفته و تحصیل جامع تری در رشته پرستاری را شروع کنند. این افراد باید دروس پایه رشته پرستاری و در بعضی موارد مقداری دروس رشته پزشکی را نیز بخوانند. طبق قوانین اتحادیه اروپا دوره پرستاری حدودا سه سال زمان می برد، که ۲۱۰۰ ساعت دوره تئوری و ۲۵۰۰ ساعت دوره عملی در بیمارستان ها باید بگذرانده شود تا مقطع لیسانس پرستاری به پایان برسد. پرستاران پس از اخذ مدرک لیسانس می توانند در دوره تخصصی و حرفه ای تر شرکت کنند و وارد مقطع فوق لیسانس بشوند. برای تکمیل تخصص خود می توانند آموزشهای لازم برای کسب مهارت بیشتر در زمینه های بیهوشی، بهداشت، انکولوژی و … را بگذرانند. در آلمان به این دوره Fachweiterbildung می گویند که دوره تخصصی دو سال زمان می برد و حدودا ۷۶۰ الی ۸۰۰ ساعت آموزش تئوری و عملی است و در پایان دانشجویان باید در یک امتحان شرکت کنند و موظف به ارائه پایان نامه می باشند.
پس از پایان دوره پرستاری افراد باید یک امتحان رسمی دولتی را بدهند. از آنجایی که رشته پرستاری یکی از رشته های بسیار سخت می باشد، دولت آلمان برای اینکه رضایت دانشجویان را داشته باشد، در دوران تحصیل پرستاران حقوق دریافت می کنند که در سال اول حدودا ۷۵۰ تا ۸۰۰ یورو، در سال دوم ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو و در سال آخر ۹۳۰ تا ۱۰۳۰ یورو میزان دستمزدشان است و کسانی که دوره Fachweiterbildung را گذرانده اند، معمولا بالاتر از کارشناس پرستاری حقوق دریافت می کنند.

برترین دانشگاههای پرستاری در آلمان:
_ دانشگاه بیلیفلد
_ دانشگاه اسنابروکس
_ دانشگاه کاتولیک آلمان
_ دانشگاه آلیس سالومون
_ دانشگاه علمی کاربردی مونستر آلمان
_ دانشگاه کاتولیک علمی کاربردی ماینز
_ دانشگاه برمن آلمان